oldsmzma[1].gif (1260 bytes)

Fog Watch: All The News Fit To Print

The Vietnam War and the myth
of a liberal media, Part 3

By Edward S. Herman

 

It is part of conservative mythology that the mainstream media, especially the New York Times<D>, opposed U.S. involvement in Vietnam, and, effectively “lost the war.” Liberals, on the other hand, while often agreeing that the press opposed the war, regard this as a display of the media at its best, pursuing its proper critical role. But they are both wrong: conservatives, because they identify any reporting of unhelpful facts as “adversarial” and want the media to serve as crude propaganda agencies of the state; liberals, because they fail to see how massively the mainstream media serve the state by accepting the assumptions and frameworks of state policy, transmitting vast amounts of state propaganda, and confining criticism to matters of tactics while excluding criticism of premises and intentions.

 

Vietnam War Context

The U.S. became involved in Vietnam after World War II, first in supporting the French from 1945 to 1954 as they tried to reestablish control over their former colony following the Japanese occupation. After the Vietnamese defeated the French, the U.S. refused to accept the 1954 Geneva settlement, which provided for a temporary North-South division to be ended by a unifying election in 1956. Instead, it imported its own leader, Ngo Dinh Diem, from the U.S., imposed him on the South, and supported his refusal to participate in the 1956 election. Eisenhower conceded that Ho Chi Minh would have swept a free election, and from 1954-1965 a stream of U.S. experts conceded that our side had no indigenous base, whereas the Vietnamese enemy had the only “truly mass-based political party in South Vietnam” (Douglas Pike). Pacification officer John Vann stated in 1965 that “A popular political base for the Government of South Vietnam does not now exist,” that our puppet regime is “a continuation of the French colonial system...with upper class Vietnamese replacing the French,” and that rural dissatisfaction “is expressed largely through alliance with the NLF [National Liberation Front].”

 When our puppet could no longer maintain control by the early 1960s, even with massive U.S. aid, the U.S. engaged increasingly in direct military action from 1962, including the chemical destruction of crops and mass relocation of the population. In 1963 it collaborated in the assassination of Diem, replacing him with a series of military men who would do our bidding, which meant, first and foremost, refusing a negotiated settlement and fighting to the bitter end. As U.S. official William Bundy put it, “Our requirements were really very simple—we wanted any government that would continue to fight.” The U.S. was determined to maintain a controlled entity in the South, and a negotiated settlement with the dominant political force there—which opposed our rule—was consequently dismissed. The strategy was to escalate the violence until the dominant indigenous opposition surrendered and agreed to allow our choice to prevail. We made sure that only force would determine the outcome by manipulating the governments of “South Vietnam” so that only hard-line military men would be in charge. General Maxwell Taylor was frank about the need for “establishing some reasonably satisfactory government,” replacing it if it proved recalcitrant, possibly with a “military dictatorship.”

 Having imposed a puppet, refused to allow the unifying election, evaded a local settlement that would give the majority representation, and resorted to extreme violence to compel the Vietnamese to accept our preferred rulers, a reasonable use of words tells us that the U.S. was engaging in aggression in Vietnam.

 The official U.S. position, however, was that the North Vietnamese were aggressing by supporting the southern resistance, and, in April 1965, actually sending organized North Vietnamese troops across the border. In one remarkable version, the southerners who were members of the only mass-based political party in the south, but opposed to our choice of ruler, were engaged in “internal aggression.” We were allegedly “invited in” by the government to defend “South Vietnam.” The mainstream U.S. media never accepted the view that the Soviets were justifiably in Afghanistan because they were “invited in”—they questioned the legitimacy of the government doing the inviting. If the Soviet-sponsored government was a minority government, the media were prepared to label the Soviet intrusion aggression. Their willingness to apply the same principles to the Vietnam war was a test of their integrity, and they—and the New York Times—failed that test decisively.

In his Without Fear Or Favor, Harrison Salisbury acknowledged that in 1962 the Times<D> was “deeply and consistently” supportive of the war policy. He also admitted that the paper was taken in by the Johnson administration’s lies on the 1964 Bay of Tonkin incident that impelled Congress to give Johnson a blank check to make war. Salisbury claims, however, that in 1965 the Times began to question the war and moved into an increasingly oppositional stance, culminating in the publication of the Pentagon Papers in 1971.

 While there is some truth in Salisbury’s portrayal, it is misleading in important respects. For one thing, from 1954 to the present, the Times never abandoned the framework and language of apologetics, according to which the U.S. was resisting somebody else’s aggression and protecting “South Vietnam.” The paper never used the word “aggression” to describe the U.S. invasion of Vietnam, but applied it freely with respect to North Vietnam. Its supposedly liberal and “adversarial” reporters like David Halberstam and Homer Bigart referred to NLF actions as “subversion” and the forced relocation of peasants as “humane” and “better protection against the Communists.” The liberal columnist Tom Wicker referred to President Johnson’s decision to “step up resistance to Vietcong infiltration in South Vietnam.” The Vietcong “infiltrate” in their own country while the U.S. “resists.” Wicker also accepted without question that we were “invited in” by a presumably legitimate government, and James Reston, in the very period when the U.S. was refusing all negotiation in favor of military escalation to compel enemy surrender, declared that we were in Vietnam in accord with “the guiding principle of American foreign policy...that no state shall use military force or the threat of military force to achieve its political objectives.” In short, for all these Times writers the patriotic double standard was internalized, and any oppositional tendency was fatally compromised by acceptance of the legitimacy of U.S. intervention, which limited their questioning to matters of tactics and costs.

 Furthermore, although from 1965 onward the Times was willing to publish more information that put the war in a less favorable light, it never broke from its heavy dependence on official sources or its reluctance to check out official lies or explore the damage being wrought by the U.S. war machine. In contrast with its eager pursuit of refugees from the Khmer Rouge after April 1975, the paper rarely sought out testimony from the millions of Vietnamese refugees from U.S. bombing and chemical warfare. In its opinion columns as well, the new openness was towards those commentators who accepted the premises of the war and would limit their criticisms to its tactical problems and costs to us. From beginning to end, those who criticized the war as aggression and immoral at its root were excluded from the debate.

 

Propaganda Service

The Times also remained to the end a gullible transmitter of each propaganda campaign mobilized to keep the war going, as the following examples illustrate:

 

 

Postwar Imperial Apologetics

After the Vietnam War ended, and during the ensuing 18 years of U.S. economic warfare against the newly independent Vietnam, the Times’ adherence to the traditional and official viewpoints never wavered. That the U.S. was guilty of aggression has never been hinted at; the U.S. fought to protect “South Vietnam.” In 1985 the editors chided public ignorance of history, evidenced by the fact that only 60 percent knew that this country had “sided with South Vietnam”—a creation of the U.S. with no legal basis or indigenous support, but legitimized for the Times because it was official doctrine.

In reconstructing imperial ideology it was also important that the enormous damage inflicted on the land and people of Vietnam by this country be downplayed and that the Vietnamese now in command be put in an unfavorable light. The Times accommodated by giving the damage minimal attention and by consistently attributing the difficulties of the smashed (and then boycotted) country to communist mismanagement. While featuring selected refugees who presented the most gruesome stories and blamed the communists, the Times repeatedly sneered at the “bitter and inescapable ironies...for those who opposed the war” and who had “looked to the communists as saviors of the unhappy land” (ed, March 21, 1977). This not only implicitly denied U.S. responsibility for the unhappiness, but misrepresented the position of most antiwar activists, who did not look on the Communists as saviors, but objected to the murderous aggression designed to deny their rule, which the Times supported.

 For the Times, our only debt was to those fleeing “communism.” On the other hand, with the POW/MIA gambit institutionalized in the U.S., throughout the boycott years the Times adhered to the view that the Vietnamese were never sufficiently forthcoming about U.S. servicepeople missing in action (the vast numbers of missing Vietnamese have never been a concern of the U.S. establishment or the Times). In 1992 the editors were even retrospectively criticizing Nixon for having failed to pursue the issue sufficiently aggressively with Hanoi. (“What’s Still Missing on M.I.A’s,” August 18, 1992). Their gullibility quotient in this area also continued at a high level, so that when, with normalization of relations threatening in 1993, the right-wing anti-Vietnam activist, Stephen Morris, allegedly found a document in Soviet archives showing that Hanoi had deceived on POWs, the Times featured this on the front page, without the slightest critical scrutiny.

When Vietnam invaded Cambodia in 1979, despite the serious provocations that led it to invade and the frenzied Western outcries over Pol Pot’s murderous behavior, Vietnam immediately became the “Prussia of Southeast Asia” for the Times, and it received no credit for ousting the Khmer Rouge (nor did the ensuing U.S. support of the Khmer Rouge elicit any criticism). Vietnam’s failure to withdraw over the next decade was given as a reason justifying their ostracization (ed., Oct. 28, 1992). The contrast with the Times treatment of the regular Israeli assaults on Lebanon and refusal to withdraw from occupied neighboring territories is striking. In one of the most revealing displays of the Times’ arrogance and double standard, in 1993 Leslie Gelb classed Vietnam as one of the “outlaw” states, for its behavior in Cambodia, foot-dragging on the MIAs that count, and because “These guys harmed Americans” (April 15, 1993). As in the case of Nicaragua in the 1980s, nobody has a right of self defense against any U.S. exercise of force, which is by definition just and right.

The Times was not only not “adversarial” during the Vietnam War, it was for a long time a war promoter. As antiwar feeling grew and encompassed an increasing proportion of the elite, the Times provided more information and allowed more criticism within prescribed limits (a tragic error, despite the best of intentions, because of unwinnability and excessive costs—to us). But even then it continued to provide support for the war by accepting the official ideological framework, by frequent uncritical transmissions of official propaganda, by providing very limited and often misleading information on government intentions and the damage being inflicted on Vietnam, and by excluding fundamental criticism. It is one of the major fallacies about the war that antiwar critics were given media access—those that opposed the war on principle were excluded from the Times, and the antiwar movement and the “sixties” have always been treated with hostility by the paper.               Z